021-66802952
es.ramandco@gmail.com

فلنج پلی اتیلن

فلنج پلی اتیلن جزء معدود انواع فلنج است که متریال غیر فلزی دارد و  نوعی پلیمر محسوب می شود. این قطعه در خطوط لوله کشی پلی اتیلن کاربرد  دارد. از این فلنج در مواردی که سیال آب و فاضلاب، یا گازو اسید باشد، استفاده می شود. فلنج پلی اتیلن از لحاظ ظاهر، کارکرد، سیال عبوری و فشار  کاری در انواع مختلف دسته بندی می شود.
انواع فلنج پلی اتیلن
فلنج  پلی اتیلن در انواع فلنج گلودار، فلنج کور، فلنج پایه کوتاه، فلنج جوشی پایه بلند، فلنج پیچی و فلنج الکتروفیوژن تولید می شود.
کارکرد فلنج پلی اتیلن
فلنج  پلی اتیلن در سیستم لوله کشی آبرسانی، سیال  اسید، فاضلاب و انتقال گاز مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در ساخت  ساختمان‌های مسکونی و اداری، پالایشگاه، آب و فاضلاب و پتروشیمی و صنایع  دارویی کاربرد وسیعی دارد.
جوش_الکتروفیوژننصب  فلنج پلی اتیلن

نصب فلنج پلی ایتلن، بسته به نوع فلنج به دو روش انجام می شود:

1- روش اتصال جوشی: فلنج جوشی پلی اتیلن  به کمک دستگاه جوش الکتروفورز و یا جوش لب به لب، جوش داده می شود.

2- روش نصب با پیچ و مهره:در صورتی که خطوط پایپینگ پلی اتیلن پیچی باشد، از فلنج های پیچی استفاده می شود که مانند  پیچ و مهره به کمک آچار به هم بسته می شود.
فشار کاری فلنج پلی اتیلن
فلنج  پلی اتیلن در فشار کاری های متفاوت تولید و روانه بازار می شود. اولین اصل  در انتخاب فلنج پلی اتیلن بر اساس فشار کاری خطوط لوله کشی است. فلنج پلی اتیلن بیشتر در فشار کاری ۱۶ و ۱۰ بار ساخته می‌شود ولی در شرایطی از  فشار کاری ۶ بار و کلاس ۱۵۰ نیز برای تولید این فلنج استفاده می شود. سایز  فلنج پلی اتیلن در بازار ایران از ۳۲ الی ۴۰۰ میلیمتر است؛ فشار کاری بر اساس ابعاد تغییر می کند.
مزایا و معایب فلنج پلی اتیلن
فلنج  پلی اتیلن دارای مزایا زیادی می باشد از جمله وزن پایین، قابلیت حمل راحت،  قیمت اقتصادی و مناسب، مقاومت در مقابل خوردگی، نصب آسان، انعطاف پذیری و  مقاومت در مقابل اشعه UV.. از معایب فلنج پلی ایتلن می توان به فشار کاری محدود،  احتمال بریدگی، احتمال شکستگی و مقاومت پایین در مقابل حرارت(نسبت به فلنج های فلزی). همچنین در مواردی که احتما آتش سوزی باشد فلنج پلی  اتیلن و به طور کلی خطوط لوله کشی پلی اتیلن، قابلیت اشتعال دارند.
استاندارد فلنج پلی اتیلن
فلنج  پلی اتیلن نیز مانند دیگر قطعات صنعتی دارای استاندارد منحصر به فرد خود  است. این قطعه دارای استاندارد ابعادی DIN، asme و همچنین استاندارد  IGS شرکت گاز است. استاندارد متریال این قطعه بر اساس استاندارد ISO و  ASTM هست. در استاندارد ASTM مشخصات ماده اولیه و همچنین روش ساخت آن که به  صورت تزریق می باشد، قید شده است.
فلنج_پلی_اتیلن

اتصال دو فلنج پلی اتیلن

اغلب فلنج های پلی اتیلن فاقد سوراخ هستند؛ برای بستن  این فلنج ها از رینگهای فلزی استفاده می شود. این رینگها به کمک پیچ و مهره به هم متصل می شوند. برای آب بندی فلنج  پلی اتیلن با توجه به سیال عبوری از واشر منجید دار، واشر لاستیکی و واشر  nbr بیشترین استفاده را می کنند تا آب بندی به طور کامل اجرا شود.

با این حال در معدودی از فلنج های پلی اتیلن، همانند فلنجهای فلزی، سوراخ هایی برای اتصال تعبیه شده است که ظاهری شبیه به فلنج  گلودار دارند.