به طور کلی نام فلنج از نوع اتصال آن گرفته شده و این اتصال به کمک چند سوراخ در محیط اغلب دایره ای ایجاد شده است. هر قطعه ای که به این صورت متصل می شود فلنج است و دارای اتصال فلنجی است. به طور کلی هر قطعه ای که در اطراف آن تعدادی سوراخ برای متصل شدن به قطعه دیگر تعبیه شده باشد، فلنج نام دارد. فلنج ها اغلب دایره ای هستند  و لی در مواردی به صورت مربع، لوزی و مستطیل نیز عرضه می شوند.

فلنج دارای دو سطح است که به دو صروت مجزا به سیستم لوله کشی متصل می شوند. اتصال روی فلنج  بر روی لوله به صورت جوشکاری یا رزوه ای انجام می شود؛ اتصال سطح پیشانی فلنج به لوله یا شیرآلات نیز به صورت پیچ و مهره انجام می شود.   

اتصال روی فلنج به سیستم لوله کشی

در فلنج گلودار، اسلیپون، ساکت ولد و فلنج لبه دار سطح روی فلنج به کمک جوشکاری متصل می شود. در فلنج گلودارلوله بر روی گلوی نافی فلنج جوش داده می شود. سر لوله  باید به مانند قسمت نافی فلنج گلودار کونیک شده باشد. در فلنج اسلیپون لوله به داخل فلنج می رود و بعد از قرار گیری لب به لب لوله و فلنج، عملیات جوشکاری انجام می شود.در فلنج ساکت ولد نیز به همین صورت است؛  با این تفاوت که لوله بر روی پله ساکتی می نشیند و سپس عملیات جوشکاری انجام می شود. در فلنج لبه دار لوله بر روی لبه فلنج می ایستد و سپس جوشکاری لوله به فلنج انجام می شود. در هنگام جوشکاری باید به نوع عملیات جوشکاری، متریال پایه فلنج و تست های غیر مخرب بر روی ناحیه جوش توجه ویژه ای شود تا در آینده دچار حادثه نشود. 

اتصال دنده ای

نوع دیگر اتصال سطح روی فلنج به لوله  به کمک دنده یا رزوه انجام می شود. در این روش سر لوله که می خواهد به فلنج وصل شور به صورت رزوه ای تراشکاری می شود و داخل فلنج هم به صورت رزوه ای تولید می شود و اتصال این نوع فلنج به کمک آچار می باشد.

در مورد فلنج کور به دلیل اینکه به عنوان کور کننده استفاده می شود، به لوله و اتصالات به صورت مستقیم وصل نمی شود و هیچ گونه عملیات جوشکاری یا رزوه روی آن انجام نمی شود.

اتصال سطح پیشانی

سطح پیشانی فلنج جایی است که در مقابل یک فلنج دیگر قرار می گیرد و آب بندی در این ناحیه اتفاق می افتد. همچنین مونتاژ و دمونتاز کردن فلنج و شیر آلات و لرزه گیر در این قسمت از فلنج انجام می شود. بنابر این باید قابلیت مونتاژ و دمونتاژ داشته باشد. به همین خاطر اتصال دو فلنج به هم یا اتصال فلنج به شیر آلات به کمک پیچ و مهره یا استاد بولت انجام می شود؛ سایز پیچ و مهره به سایز فلنج و فشار کاری آن بستگی دارد. در صورت انتخاب اشتباه پیچ و مهره امکان بریده شدن پیچ و مهره و استاد بولت زیاد می شود.پیچ و مهره و استاد بولت با توجه به فشار کاری و سایز فلنج و همچنین شرایط محیطی از متریالهای مختلف و با پوشش دهی های متفاوت ساخته می شوند.

اهمیت واشر و گسکت در اتصال فلنج

واشر و گسکت قسمتی  مهم از اتصال فلنج هستند. در صورت عدم استفاده از این قطعه به هیچ عنوان آب بندی ایجاد نمی شود. واشر انواع مختلفی از جمله واشر منجیدار، واشر nbr،لاستیکی، کلینگریت، اسپیرال وند، ptfe، و غیره دارد که انتخاب آنها به نوع سیال و نوع فلنج دارد.

سایر انواع اتصالات فلنج

فلنج وسیله ای برای متصل کردن دو یا چند لوله به هم  یا متصل کردن لوله به تجهیزاتی از جمله شیر آلات صنعتی، پمپ ها ولرزه گیرها است. با اینحال در برخی  موارد فلنج ها با روش های دیگری متصل می شوند. 

اتصال فلنج به بدنه

در بعضی مواقع در ساخت مخازن اتصال فلنجی به صورت فلنج به بدنه اتفاق می افتد. در این روش اتصال سوراخهای موجود در رینگ فلنج به صورت شابلون بر روی بدنه ایجاد می شود و فلنج به کمک پیچ و مهره روی بدنه بسته می شود؛ در این صورت آب بندی بسیار دشوار اتفاق می افتد.

کاربرد اتصال  فلنج در عمران

اتصال فلنجی در حوزه عمران بیشتر در ساختمان دارای اسکلت فلزی است . از این روش برای بستن تیر به ستون استفاده می شود. ابتدا یک پلیت بر سر تیر جوش داده می شود که در محیط این پلیت تعدادی سوراخ وجود دارد. موقعیت این سوراخها بر روی ستون مقابل شابلون می شود و سپس به کمک پیچ و مهره بسته می شوند. اتصال فلنجی در اسکلت فلزی دارای هزینه بالا تری نسبت به جوشکاری است،  اما در عوض مقاومت بسیار بالا در مقابل زلزله دارد و همچنین این اتصال نیازمند تخصص بالا است. در اتصال فلنجی حتما باید از لچکی استفاده شود تا فشار کمتری به پیچها بیاید. در این اتصال باید تمام نیروهای استاتیکی و دینامیکی لحاظ شود تا دچار حادثه ناگوار نشویم.

اتصال فلنجی در پایه

پایه تیرهای چراغ برق، پرچم و تابلو اعلانات راهنمایی و رانندگی با یک قطعه به زمین وصل می شود که به آن بیس پلیت می گویند. این بیس پلیتها تعدادی سوراخ مقابل هم دارن  که به کمک این سوراخها می توان به صورت اتصال فلنجی این دو را به هم وصل کرد. این اتصالات از هیچ استانداردی پیروی نمی‌کنند و بر اساس نظر طراح و فشار های موجود ساخته می شوند.