فلنج یک رو تراش چیست؟

فلنج یکرو تراش به فلنجی گفته می‌شود که فقط یکروی آن تراشیده شده است. علت ساخت این نوع فلنج کاهش قیمت برای مصرف‌کننده است. در این فلنج فاصله مرکز فلنج تا مرکز سوراخ‌ها استاندارد است. قطر سوراخ مرکزی نیز بایستی  استاندارد باشد. اما ضخامت این فلنج ها  کمتر از حد استاندارد است. علاوه بر تراشکاری کمتر، وزن کمتری نیز دارا دارد؛ به همین دلیل قیمت پایین تری دارد.

غیراستاندارد بودن فلنج یک رو

در بعضی صنایع به فشار کمتری نیاز داریم. به‌عنوان‌مثال در موتورخانه یک ساختمان ۱۰ واحدی فشار کاری به بالاتر از ۶ بار یا ۷۰ psi نمی‌رسد. از سوی دیگر استاندارد  ملزومات پایپینک کمتر از ۱۵۰ psi نیست. بنابراین تولیدکنندگان اقدام به تولید فلنج هایی کردند که قابلیت مونتاژ در کلاس ۱۵۰ و یا pn 16رو دارا باشد، ولی قیمت پایین‌تری داشته باشد.به‌عنوان‌مثال یک فلنج یک رو pn ۱۶ معادل ۶ بار تحمل می‌کند ولی روی شیرآلات ۱۶ بار مونتاژ می‌شود.

انواع فلنج یک رو تراش

فلنج یک رو تراش در ۲ مدل فلنج گلودار و فلنج کور تولید می‌شود. این فلنج ها در فشار کاری کلاس ۱۵۰، pn16 و pn10 تولید و روانه بازار می‌شوند.

روش ساخت

فلنج یک رو تراش ابتدا به‌وسیله عملیات فورجینگ شکل می‌گیرد. سپس به کمک دستگاه تراش، تراشیده می‌شود و به ابعاد موردنظر می‌رسد. سپس به‌وسیله دستگاه دریل ستونی سوراخ‌های رینگ آن ایجاد و آماده بهره‌برداری می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که فقط یک سمت این فلنج که قسمت قرارگیری واشر یا گسکت هست به‌صورت ریس فیس تراشیده می‌شود.

متریال و فشار کاری

فلنج یک رو تراش فقط از فولاد با گرید st 37 ساخته می‌شود.  

مزایا و معایب

مزیت فلنج یک رو تراش، هزینه تولید پایین آن است. ازاین‌رو  در شرایطی که استاندارد بودن فلنج اهمیت نداشته باشد، می‌تواند گزینه‌ای قابل‌توجه و مقرون‌به‌صرفه‌ای باشد.

ایراد این فلنج ها نیز استاندارد نبودن آن است.