فلنج لبه‌دار یکی از انواع  فلنج های فلزی است. علت نام‌گذاری این فلنج ناف گلویی شکل بر روی آن است. سمت دیگر این ابزار دارای برآمدگی و جای واشر است که با قرار گرفتن واشر و گسکت موجب آب‌بندی و عدم نشتی سیال می‌شود. فلنج لبه‌دار ابزاری برای اتصال لوله به اتصالات است. این فلنج ها به‌صورت مستقیم به لوله جوش داده می‌شوند. ناحیه جوش این فلنج ها بالای قسمت نافی گلودار است. فلنج لبه‌دار کاربرد فراوان در صنایع مختلف دارد. 

مهم‌ترین ویژگی فلنج لبه دار شکل مخروطی سر نافی آن است که باعث می‌شود هنگام ورود سیال و ایجاد فشار بین لوله و فلنج، این نافی مخروطی باعث کنترل فشار و حرکت یکپارچه سیال در لوله‌کشی شود. نافی علاوه بر موارد ذکرشده باعث جلوگیری از برخی شوک‌ها می‌شود.

متریال

فلنج لبه دار از جنس فولاد و استیل است. این  کالا باید از استانداردهای ASTM آمریکا یا DIN آلمان پیروی کند. 

ابعاد فلنج  لبه  دار

فلنج لبه دار بر اساس استاندارد ابعادی ASTM B16.5 تولید می شود.ابعاد فلنج ها بستگی مستقیم با سایز لوله و فشار کاری خطوط می باشد. در فلنج لبه دار باید با رده لوله با رده فلنج همخوانی داشته باشد. دلیل این امر جوش لب به لب بین لوله و فلنج است.

نمونه فلنج لبه دار گالوانیزه

کاربرد

فلنج لبه دار به علت دارا بودن سطح مخروطی دارای تحمل فشار بالاتری نسبت به بقیه فلنجها است. فلنج لبه دار در مخازن خلاء، مخازن تحت فشار، پتروشیمی و پالایشگاه، موتورخانه تجاری و مسکونی کاربرد دارد. عملکرد اصلی فلنج در اتصال لوله به یکدیگر ، لوله به شیر آلات و اتصال مخازن به لوله است.

قیمت فلنج لبه دار

قیمت فلنج لبه دار به روش ساخت، آلیاژ، استاندارد و فشار کاری بستگی مستقیم دارد. علاوه بر چهار مولفه اصلی، نوسانات بازار ارز و محل تولید نیز تاثیر زیادی بر روی قیمت دارد.