فلنج گالوانیزه دنده ای که به فلنج گالوانیزه یا فلنج دنده ای نیز معروف است، جزو دسته ای از فلنج ها است که اتصالشان با لوله به صورت رزوه ای است. از این رو در لوله های گالوانیزه سر لوله به صورت رزوه ای تولید می شود؛ همچنین در صورت برش لوله باید دو سر لوله دوباره رزوه و دنده شود. علاوه بر لوله گالوانیزه، اتصالات گالوانیزه نیز به صورت دنده ای تولید می شوند.
فلنج گالوانیزه مانند دیگر ملزومات گالوانیزه در شرایط آب و هوایی با رطوبت بالا و شرجی و زمانی که سیال آب باشد بیشتری استفاده می شود. از فلنج های گالوانیزه در صنایع آب و فاضلاب، لوله کشی مسکونی و تجاری استفاده می شود. عملیات گالوانیزاسیون بر روی فلنج به دو صورت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد انجام می شود. که هر کدام کاربرد منحصر بفرد خودش را دارد. فلنج گالوانیزه گرم طول عمر بیشتر و قیمت بالاتری دارد و فلنج گالوانیزه سرد ول عمر کمتر و هزینه کمتری دارد.
نمونه فلنج گالوانیزه دنده ای
دلیل دنده شدن فلنج گالوانیزه
علت دنده یا رزوه شدن فلنج گالوانیزه دنده ای این است که در صورت جوشکاری، خاصیت گالوانیزه از بین می رود. به همین دلیل برای اتصال لوله به فلنج گالوانیزه دنده ای، سر لوله رزوه می شود.
فلنج گالوانیزه گلودار یا لبه دار
فلنج گالوانیزه لبه دار نوعی فلنج گالوانیزه است که یک لبه بر روی فیس خود دارد و به کمک این لبه طول بیشتری رزوه میشود. به کمک طول بلند رزوه امکان آب بندی بهتر به وجود می آید. در ضمن این لبه کمک میکند فلنج فشار کاری بالاتری را تحمل کند.
مزایایی فلنج گالوانیزه دنده ای
مهمترین مزیت فلنج گالوانیزه دنده ای، اتصال آسان آن می باشد که با یک آچار می توان این عمل را انجام داد. دیگر مزیت فلنج گالوانیزه، استفاده در شرایط محیطی با رطوبت بالا است. زیرا در صورت گالوانیزه نبودن فلنج یا لوله، این قطعات به سرعت خورده و پوسیده می شوند.
معایب فلنچ گالوانیزه
مهمترین ضعف فلنج گالوانیزه دنده ای، آببندی این فلنج است؛ البته این مکشل به کمک نوار تفلون و تفلون مایع بر طرف شده است.
متریال فلنج گالوانیزه
فلنج گالوانیزه دنده ای به صورت عمومی از آلیاژ ST37 تولید می شود و به صورت سرد عملیات گالوانیزاسیون بر روی آن انجام می شود. ولی بنا به در خواست مشتری می توان از آلیاژهای A105 و st 52 نیز در تولید این فلنج استفاده کرد.
روش ساخت
برای تولید فلنج گالوانیزه دنده ای از دو روش فورج و برش ورق استفاده می شود. در روش فورج بعد از عملیات فورجینگ، عملیات تراشکاری بر روی فلنج انجام می گیرد. در روش برش ورق ابتدا ورق به اندازه مورد نیاز برش داده میشود و بعد با عملیات تراشکاری به سایز استاندارد می رسد. برای ایجاد دنده هم دستگاه را به صورت اتوماتیک به حالت رزوه زنی آماده می کنیم و رزوه های آن را ایجا می کنیم.