فلنج جوشی چیست؟

فلنج جوشی به فلنج هایی گفته می شود که  برای اتصال آنها از عملیات جوشکاری استفاده شود؛ فلنج گلودار، فلنج اسلیپون، فلنج ساکت ولد و فلنج تخت، فلنج های جوشی هستند. البته در بازار به دلیل کاربرد زیاد فلنج های گلودار جوشی، زمانی که در مورد فلنج جوشی صحبت شود، منظور فلنج گلودار است. 

جوشکاری فلنج جوشی

همانطور که از اسم این فلنج مشخص است، این فلنج به کمک جوشکاری به لوله و سایر اتصالات متصل می‌شود. در هنگام جوشکاری باید همخوانی متریال بین الکترود و فلنج و لوله رعایت شود در غیر اینصورت امکان جوش ضعیف یا حتی عدم جوشکاری وجود دارد. جوشکاری فلنج با توجه به متریال الکترود به صورت جوش قوس الکتریکی، جوش تیگ و مگ و ... انجام می شود. در صنایع حساس مثل صنایع پالایشگاهی عملیات جوشکاری باید توسط کسی که تمام دوره های مرتبط را گذارنده و دارای گواهینامه معتبر است انجام شود. بعد از عملیات جوشکاری باید ناحیه جوش توسط تست های غیر مخرب بررسی شود وتا  از ایجاد حادثه احتمالی جلوگیری کرد.

سایز و فشار کاری

فلنج جوشی با توجه به مدل آن از سایز ۱/۲ تا ۴۸ اینچ و در فشار کاری ۱۵۰ تا ۲۵۰۰ psi و از فشار کاری ۱۰ بار تا ۶۴ بار تولید می شود. در فلنج گلودار که نوعی فلنج جوشی است،  علاوه بر سایز و فشار کاری، رده لوله اتصال شونده به فلنج نیز حائز اهمیت است و باید رده لوله و فلنج گلودار همخوانی داشته باشد؛ در غیر این صورت اتصال مطمئنی اتفاق نمی افتد. 

کاربردفلنج جوشی

فلنج جوشی بیشتر در شرایطی که فشار کاری بالایی وجود دارد و احتمال نشتی زیاد است استفاده می‌شود؛ که با عملیات جوشکاری و تست ناحیه جوشکاری به آببندی کامل می رسیم. 

مزایا و معایب فلنج جوشی

از مزایایی مهم فلنج جوشی آب بندی کامل و مطمئن قسمت روی فلنج می باشد که پس از عملیات جوشکاری هیچ گونه نشتی اتفاق نمی افتد. از دیگر مزایای آن می توان به فشار کاری بالا در این فلنج ها اشاره کرد. مهمترین عیب این نوع فلنج عدم مونتاژ و دمونتاژ غیر مخرب است یعنی وقتی که فلنج جوشی را روی لوله به کمک جوشکاری مونتاژ شد،  در صورت نیاز به دمونتاژ بر روی فلنج و لوله تخریب اتفاق می افتد. از دیگر معایب این فلنج ایجاد تنش در ناحیه جوشکاری است. که اگر به درستی تنش زدایی نشود احتمال ترک برداشتن و نشتی در ناحیه جوش وجود دارد.

مقایسه فلنج های جوشی و فلنج های دنده ای

از نام این دو فلنج مشخص می شور که فلنج جوشی به وسیله جوشکاری و فلنج دنده ای به کمک رزوه به لوله متصل می شوند. ابزار اتصال در فلنج جوشی دستگاه جوش و در فلنج دنده ای آچار مخصوص هست. فلنج جوشی به طور کامل آببندی می شود و این کار نیاز به الکترود و سیم جوش دارد و آببندی در فلنج دنده ای به کمک تفلون مایع و نوار تفلون انجام می شود. جوشی از متریال فولاد و استیل و دنده ای  از متریال  فولاد و استیل است. 

نحوه اتصال فلنج جوشی به لوله

برای اتصال لوله به فلنج جوشی ابتدا لوله طبق طول مورد نظر به کمک اره برش داده می شود. بعد از عملیات برش کاری سمت برش خوره پلیسه گیری و کونیک می شود. سپس با توجه به نوع فلنج عملیات جوشکاری انجام می شود. در فلنج گلودار لوله را به سر گلویی می چسبانیم و یه کمک دستگاه جوش عملیات جوشکاری انجام می شود. نکته مهم در این اتصال هم رده بودن لوله و فلنج است که در غیر اینصورت جوش مطمئن ایجاد نمی شود.

جوشکاری فلنج در فلنج اسلیپون

در فلنج اسلیپون لوله برش خورده را به داخل سوراخ مرکزی فلنج وارد می کنیم و بعد عملیات جوشکاری انجام می شود. در این نوع فلنج باید مقدار داخل رفتن لوله رعایت شود. در فلنج ساکتی لوله وارد سوراخ مرکزی می شود و لوله برش خورده بر روی پله ایجاد شده در فلنج می نشیند و جوشکاری انجام می شود. نکته حائز اهمیت در جوشکاری فلنج به لوله همراستایی فلنج و لوله است که برای این کار باید یک فیکسچر مناسب طراحی و ساخته شود.