فلنج کلاس ۱۵۰
فلنج کلاس ۱۵۰ به فلنجی گفته می شود که تا ۱۵۰ psi در دمای کاری تعیین شده فشار تحمل کند. به طور کلی این فشار نامی، فشار تست این فلنج در دمای مشخص است. و در شرایطی بالاتر از این فشار کاری نیز تحمل می کند. قبل از پرداختن به این فلنج بهتر است به مفهوم کلاس اشاره کنیم. کلاس به عنوان تفکیک کننده انواع فلنجهای با استاندارد مورد تایید سازمان‌های آمریکا می باشد. که دو استاندارد ansi و astm را شامل می شود. سازمان ansi استاندارد ابعادی محصولات پایپینگ از جمله فلنج و astm متریال و روش ساخت فلنج را تدوین کرده اند. در سیستم آمریکایی فشار بر اساس psi یا پوند بر اینچ مربع هست. عدد کلاس مقدار قدرت تحمل فشار، پوند بر اینج مربع را نمایش می دهد. در حالی که سیستم اروپایی یا DIN را با فشار کاری بر اساس pn که یکای فیزیکی آن بار یا ۱۰۰ کیلو پاسکال است نشان می دهند. به طور کلی وقتی صحبت از فلنج کلاس ۱۵۰ می شودیعنی یک فلنج بر اساس استاندارد سازمان‌های آمریکایی است. که بر اساس سازمان ansi ابعاد آن مشخص می‌شود. متریال آن هم بر اساس انجمن مواد و آزمون آمریکا American society for testing and materials یا همان ASTM تعیین می شود.
هر چه فشار کاری بالا بود تاثیری در متریال و روش ساخت ندارد. ولی ابعاد آن تغییر می کند که در زیر جدول ابعادی انواع فلنج کلاس ۱۵۰ از جمله فلنج گلودار، فلنج اسلیپون، فلنج کور، فلنج ساکتی و... گذاشته شده است. در یک مقایسه ساده بین فشار کاری ASME  و DIN، فشار کاری کلاس ۱۵۰ معادل فشار کاری ۱۰ بار است. ولی فلنج کلاس ۱۵۰ ابعاد بزرگتری دارد و آلیاژهای پیشرفته تری نسبت به فلنج pn۱۰ دارد. دلیل این تفاوت ضریب اطمینان سیستم آمریکایی در خطوط پایپینگ نسبت به استاندار آلمان است.

انواع فلنج کلاس ۱۵۰
فلنج کلاس ۱۵۰ و به طور کلی سیستم ASME تمام انواع فلنج موجود در بازار را زیر چتر استاندارد خود قرار می دهد.  فلنج گلودار، فلنج اسلیپون، فلنج ساکت ولد، فلنج کور و فلنج لپ جوینت جز فلنجهای هستند که استاندارد asme برای تولید آنها در کلاس ۱۵۰ جدول ابعادی دارد. در پایین تعدادی از آنها را تماشا می کنید. در فلنجهای کلاس ۱۵۰ سنتر سوراخ و قطر خارجی رینگ آن در مدلهای مختلف در هر سایز مساوی است. ولی ضخامت و شکل ظاهری آن متفاوت است.


کاربرد فلنج کلاس ۱۵۰
فلنج کلاس ۱۵۰ اولین فلنج در فشار کاری سیستم آمریکایی است. همچنین فشار کاری پایین تر از آن تولید نمی شود. به همین خاطر در شرایطی که فشار کاری ۱۵۰ و پایین‌تر باشد از فلنج ۱۵۰ استفاده می شود. از این فلنج در صنایع زیر مجموع نفت،آب و فاضلاب و همچنین در ساخت مخازن استفاده می شود. به طور کلی فلنج کلاس ۱۵۰ پرکاربردترین فشار کاری بین فلنجها است. که در اکثر موتور خانه ها و خطوط لوله کشی صنعتی به کار می رود.

حک روی فلنج
بر ر ی رینگ فلنج کلاس ۱۵۰ یک سری اعداد و حروف وجود دارد. که این اعداد و حروف نشانه شرایط کارکرد این فلنج است. ترتیب حک اعداد و حروف به ترتیب برند شرکت سازنده، سایز، در فلنج گلودار رده، نوع فیس، متریال بر اساس ASTM و ابعاد کلی فلنج بر اساس استاندارد ASTM را نشان می دهد.

فلنج کلاس ۱۵۰ غیر استاندارد
در بعضی از موارد فشار کاری کمتر از ۱۵۰ psi نیاز است. ولی به دلیل شروع کلاس کاری با فشار ۱۵۰psi نیاز هست که از فلنج ۱۵۰ استفاده می شود. در این صورت از نوعی فلنج که مرکز سوراخ آن بر اساس کلاس ۱۵۰ است ضخامت کمتری دارد استفاده می شود. همچنین به جای متریال a105 می توان از st 37  استفاده کرد. در این صورت هزینه ساخت و تولید آن کاهش می یابد.


در تصاویر زیر لیست کاملی از فلنج های کلاس ۱۵۰ را مشاهده می‌کنید. در کنار نام فلنج ها، کلیه مشخصات این فلنج ها نیز به‌صورت دقیق درج‌شده است. 



منبع تصاویر :وب سایت https://globalsupplyline.com.au