فلنج لانگ یا گردن بلند چیست و چه کاربردی دارد؟

فلنج لانگ یا long weld neck زیر مجموعه فلنج گلودار است با این تفاوت که گلوی استوانه ای شکل بلند دارد. این فلنج در آلیاژها، سایزها و فشار کاری متفاوت تولید و روانه بازار می شود. از این فلنج در مکانی استفاده می شود که نیاز به تحمل فشار بالا و همچنین در شرایطی که برای بستن پیچ و استادبولت کمتری وجود دارد، استفاده می شود. یکی از مهمترین کاربردهای این فلنج در شرایطی است که بخواهیم یک فلنج از خطوط لوله یا مخزن فاصله داشته باشد. در انتخاب فلنج گردن دارد،  طول گلویی فلنج به مقدار مورد نیاز بستگی دارد. اما سطح رینگ آن طبق استاندارد asme  است. گوشت قسمت استوانه ای به رده لوله و فشار کاری بستگی دارد و این قسمت باید با ضخامت لوله متناسب باشد. فلنج لانگ یا گردن بلند جزء فلنجهای خاص به حساب می آید و کاربرد عمومی ندارد.

تولید فلنج لانگ

فلنج لانگ طبق استاندارد astm باید به روش فورج تولید شود. فلنج گردن بلند بعد از عملیات فورج به کارگاه تراشکاری ارسال می شود و به کمک دستگاه تراش به ابعاد استاندارد و طول گلویی مورد درخواست مشتری تراشیده می شود. در ادامه به کمک دستگاه دریل سوراخهای آن ایجاد می شود. بعد از اتمام مراحل ذکر شده بر اساس استاندارد عملیات حک کردن اطلاعات فنی بر روی فلنج انجام  شده و فلنج روانه بازار می شود.

سطح پیشانی و آببندی

سطح پیشانی یا فیس فلنج گلودار لانگ بیشتر به صورت ریس فیس و رینگ جوینت است.در صورتی که فشار کار بالا باشد به صورت نر و ماده ساخته می شود‌. برای آب بندی این فلنج از انواع واشر و گسکیت استفاده می شود. در آب بندی از  واشر منجیدار، واشر nbr، واشر لاستیکی و انواع گسکت اسپیرال وند تک حلقه و دو حلقه با توجه به آلیاژ فلنج لانگ جهت آببندی استفاده می شود. برای بستن دو فلنج گردن دار به منظور آببندی ۱۰۰ درصدی، ابتدا دو سطح پیشانی را  روبرو هم قرار می دهند و واشر را میان آن دو می گذارند و به وسیله پیچ و مهره و یا استاد بولت می‌بندند تا با فشار ایجاد شده واشر عملیات آببندی انجام می شود.

کاربرد فلنج لانگ

فلنج لانگ در صنایع مخزن سازی برای تولید مخازن تحت فشار و مخازن خلاء کاربرد فراوانی دارد. علت این استفاده این است که از سطح مخزن فاصله بگیرد تا به راحتی مونتاژ و دمونتاژ شود. فلنج گردن بلند در صنایع نفت و گاز، صنایع غذایی، دارو سازی همچنین پترو شیمی و پالایشگاه و هر جایی که از مخازن برای نگهداری از سیال استفاده می شود کاربرد دارد.

متریال

فلنج لانگ با توجه به شرایط کاری و فشار کار بالا باید از آلیاژهای فولادی و استیل با کیفیت ساخته شود. متریال پایه آن بستگی به متریال خطوط لوله کشی و سیال عبوری از آن دارد.به عنوان مثال اگر سیال عبوری اسیدی باشد باید فلنج لانگ رو از astm182 type SS316 تولید کنیم. با توجه به کاربرد این فلنج، در تولید آن بیشتر از متریال a105 و ss304 استفاده می شود. به دلیل حساسیت بالا در استفاده از این نوع فلنج، پیش از استفاده از این فلنج حتما باید تمام آنالیزهای شیمیایی و فیزیکی انجام شود.

سایز و فشار کاری فلنج لانگ

فلنج گردن بلند از سایز ۱/۲ الی ۳۶ اینچ و در رده های مختلف و فشار کاری کلاس ۱۵۰ الی ۲۵۰۰ و همچنین ۱۶ بار الی ۶۴بار تولید می شود. ابعاد این فلنج بر اساس استاندارد asme است. در صورت نیاز به سایزهای بالاتر،  این محصول در ابعاد سفارشی تولید می شود.

ویژگیهای فلنج لانگ

فلنج لانگ یا گردن بلند دارای ویژگی های خاصی است که به دلیل همین ویژگی ها در شرایط خاص استفاده می شود. در زیر به تعدادی از ویژگی های آن می پردازیم.

قابلیت مونتاژ و دمونتاژ: فلنج لانگ به دلیل بلندبودن گلویی خود به راحتی قابل مونتاژ و دمونتاژ  در خطوط لوله کشی است. این ویژگی در تعمیر و نگهداری بسیار کاربردی است و یکی از دلایل انتخاب این فلنج همین ویژگی منحصر بفرد می باشد.

خوردگی: یکی از مهمترین ویژگی‌های فلنج گردن بلند مقاومت به خوردگی متریال آن است. این فلنج به علت نوع کا کرد باید دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی باشد. بنابراین باید همیشه از با کیفیت ترین متریال و مناسب ترین روش ساخت شود.

شکل ظاهری فلنج لانگ

فلنج لانگ دارای شکل ظاهری متفاوت با گلویی بلند است؛ این شکل ظاهری که بر اساس طراحی مهندسان است، در برابر فشار های بالا و حرارت مقاومت مناسبی نشان می دهد.